Refuge de la Bise - La Chapelle d'Abondance
maandag 1 augustus 2019
Afstand (tijd) 3.5 uur
Weer 12°→ 24° 3 Bft

We worden 's morgens om 5 uur gewekt door bellende koeien die langs onze tent lopen. Vrouwlief kijkt wat angstig, maar het is beter om stil te blijven dan vanuit de tent te proberen om ze weg te houden van de tent aangezien ze waarschijnlijk dan eerder nieuwsgierig worden en juist op de tent afkomen. En inderdaad, de koeien lopen door en wij pitten nog een uurtje verder. Maar om 7 uur moeten we er toch maar eens uit aangezien het tijd voor het ontbijt is. Gedurende de nacht is het bewolkt geraakt en nu is het grijs en frisjes.
Het ontbijt is al klaar. Niet heel luxueus met slechts brood, boter en jam en de keus uit oploskoffie, oploschocola en goedkope thee. Maar het brood is in ieder geval wel goed en vers. Ondertussen is het grijze weer overgegaan in regen en ook meteen flink regen. Niemand maakt veel aanstalten om echt te vertrekken terwijl de regen met bakken naar beneden komt. De huttenwaard wil de eetzaal schoonmaken, dus we worden naar een naastgelegen ruimte gestuurd waar vervolgens geen licht is omdat de generator het mooi geweest vindt. Het duurt tot bij half 11 voordat het eindelijk wat droger wordt en iedereen langzaam de spullen verzamelt. Wij moeten nog een tent afbreken en dat gaan we dus maar eens doen. Met het vullen van de waterflessen, een laatste sanitairbezoek en wat rekken en strekken gaan we dan toch om 11 uur op pad. Gelukkig hoeven we niet ver vandaag.
Niet ver, maar wel meteen omhoog. Goed dat we wat warming up hebben gedaan en ook fijn dat het nog wel bewolkt en koel is terwijl we langzaam stap voor stap naar de Pas de la Bosse klimmen. Nou is het in de bergen zo dat het weer snel kan veranderen, zowel goed als slecht. En dus zijn we net halverwege de klim als de zon doorkomt en het toch nog wel een warm laatste stukje wordt. Maar zonder al te veel moeite komen we boven en genieten nog één maar van het uitzicht over de vallei met de refuge. We houden een korte pauze om het ondertussen al uitgewerkte ontbijt weer wat aan te vullen voordat we aan de lange afdaling naar La Chapelle beginnen.
En afdalen wordt het. Eerst nog heel geleidelijk, maar later toch wel steiler. Mijn rechter grote teen die gisteren in de laatste afdaling pijn begon te doen speelt nu ook ernstig op. We houden een korte pauze bij Chalet de la Bosse in de hoop dat als ik mijn schoenen even een kwartiertje uittrek het dan weer (tijdelijk) wat beter gaat, maar dat is toch wel ijdele hoop. Iedere stap is een lijdensweg en maar langzaam dalen we verder af. Het laatste stukje naar de parkeerplaats is gelukkig weer een gravelweg die maar langzaam daalt en ik kan weer wat prettiger lopen. We zijn nu praktisch beneden, maar nog niet in La Chapelle. Een klein stukje is het nog onverhard langs een stroompje, maar omdat we toch iets verderop weer terugkomen op het asfaltweggetje waar we nu staan en ik mijn teen niet verder wil pijnigen dan noodzakelijk besluiten we om maar gewoon het asfaltweggetje meteen vanaf de parkeerplaats te blijven volgen. En zo lopen we rustig La Chapelle d'Abondance binnen. De bushalte ligt langs de route en binnen 10 minuten hebben we een bus naar Châtel vanwaar we een shuttle bus naar de camping pakken. Tijd om de schade op te maken....mijn grote teen lijkt niet dik of rood, maar mijn nagel is blauwzwart geworden. Een paar dagen rust dan maar en kijken hoe het verder gaat.