Grevenmacher - Ehnen
donderdag 14 augustus 2014
Afstand (tijd) 4.5 uur

Na weer een regenachtige dag (woensdag) met een bezoekje aan onder andere een wijnmuseum is het op de donderdag mooi weer en besluiten we weer te gaan wandelen. Aangezien we nu echt langs de Moezel lopen en daar behoorlijke busdiensten zijn hebben we ons voorgenomen om gewoon te wandelen tot het eerste dorp ná 5 uur waar we komen en dan de bus terug te nemen zodat het niet weer zo laat wordt vandaag. En zo zetten we de auto bij het busstation in Grevenmacher neer en beginnen we te lopen.

Een kort stukje door het centrum met een bezoek aan de plaatselijke bakker voor 2 croissants brengt ons terug op de GR5. We verlaten Grevenmacher snel via een fraaie brede trap met kruisbeelden die naar een kapel leidt. Na de kapel wordt het een gewoon asfaltweggetje met links en rechts wijn en een geweldig uitzicht. Zo hadden we het ons voorgesteld! Heel even klimt het pad het dal uit en lopen we bovenlangs door een stukje bos met graanvelden aan onze rechterhand, maar dan moeten we weer linksaf wat (gladde) trappen af naar een uitzichtspunt over een wijde bocht in de rivier. Helaas gaan er vanuit het uitzichtspunt 2 paden en natuurlijk staat het niet aangegeven welke we moeten hebben. Dus eerst maar eens 100m het ene pad inlopen....niks te zien. Dan weer terug en het andere pad in lopen...en daar staat 50m verder een geel vierkantje. Is het nou zo moeilijk om bij een splitsing een markering te plaatsen (die correct is, graag en alstublieft)?

We krijgen nog wat meer trappen en lopen nog een stukje door het bos voordat we via een asfaltweggetje door de wijnvelden afdalen naar Machtum. Precies hier krijgt een steekvlieg mijn rechter elleboog te pakken op bijna dezelfde plek als een week eerder bij Wahlhausen. Dus was ik net van een dikke jeukende elleboog af en heb ik weer een nieuwe bult te pakken.

We lopen door Machtum langs de lokale wijnkelder en de kerk en klimmen dan weer de wijnvelden in. De route blijft hoog in de wijnvelden lopen en gaat zelfs een stukje het bos in boven de wijnvelden voordat we steil afdalen naar Ahn. Net boven Ahn ligt nog een mooie picknickplaats met uitzicht over het dorpje. Als we het dorpje inlopen komt er wel erg snel een erg donkere lucht opzetten en we schuilen preventief bij het voormalige "centre culturel" bij het uitlopen van Ahn. En dat is maar goed ook, want voor zeker een half uur klettert de regen naar beneden en staan we toch wel fijn onder het afdakje.

Met de regen opgetrokken en de zon die weer doorkomt klimmen we Ahn weer uit en de wijnvelden in. Het is nu windstil en met alle vochtigheid drukkend warm. Het wegvallen van de wind heeft ook tot gevolg dat we nu diverse steekvliegen om ons heen hebben en we zijn druk bezig om ze van het lijf te houden. Zo druk dat we blijkbaar een afslag missen, want op eens realiseren we ons dat we geen bordjes meer zien. Volgens de GPS loopt de route hogerop evenwijdig aan waar wij lopen dus hopen we dat er binnenkort nog een weggetje omhoog komt. Helaas begint onze weg te dalen en dat is niet goed. Echter, de wijnranken staan hier wel heel wijd uit elkaar en we zien het weggetje boven ons. Dus...niemand in de buurt? We lopen tussen de wijnranken door naar de hoger gelegen weg. Dat blijkt nog behoorlijk steil te zijn en hijgend staan we één weggetje hoger. Volgens de GPS echter loopt de route nóg hoger, grr. Nou ja, eerst maar eens deze weg volgen, en kijk, iets verder loopt er gewoon een asfaltweggetje omhoog naar een nog hoger gelegen pad. Nog altijd niet hoog genoeg volgens de GPS en zo komen we aan de voet uit van de Koeppchen kapel in plaats van boven bij de kapel. Dan maar even de trap op om de kapel te zien....en de trap weer af om op de route te blijven.

Na de kapel draait de route wat weg van de Moezel, maar moeten we linksaf een betonnen trap af om zo boven Wormeldange op de weg naar Flaxweiler uit te komen. Een heel klein stukje dalen we over deze weg om dan meteen rechtsaf een steile klim naar Wormeldange-Haut te maken. Met de regen van een uurtje terug is het pad zo glad dat het meer voelt alsof we tegen een glijbaan proberen op te lopen, maar met enige moeite komen we dan toch boven. We lopen door Wormeldange-Haut en er weer uit over wederom een vlakke asfaltweg tussen de druiven door. Al dat asfalt begint wel behoorlijk vermoeiend voor de voetzolen te worden.

Het is ondertussen 5 uur geworden en volgens afspraak gaan we dus naar het volgende dorp: Ehnen. Daar moeten we langs een betonnen trap afdalen naar het dorpje. De GR5 loopt toevallig hier echt langs de hoofdweg waar ook de bushalte ligt en zo kunnen we nog met de bus van 17:25 mee naar Grevenmacher waar de auto staat. Iets over zessen zijn we weer terug op de camping na een erg relaxte wandeldag.