Pied Montet - Bessans
zondag 25 juli 2021
Afstand (tijd) 5 uur

Gisteren de hele boel verplaatst van Nancroix naar Termignon. Het inpakken en weer opzetten van de tent duurde langer dan de autorit, maar we staan nu wel weer praktischer voor het openbaar vervoer en de GR5. We kwamen weer over de Iseran, maar nu met de auto, en in de afdaling hebben we vast het terrein verkent. De oorspronkelijke gedachte was om vanuit Bonneval-sur-Arc een taxi naar de Col de l'Iseran te nemen en dan af te dalen, maar Lupita kan niet zo goed tegen grote hoogte en had toch best lang last van hoofdpijn nadat we eergisteren daar aankwamen, dus we besluiten om dan maar iets lager de GR5 weer op te pakken. Vanuit Bonneval gaat er ook een shuttlebusje naar Pont de l'Oulietta langs de D902 op ruim 2400m hoogte en dat lijkt ons een mooi beginpunt. Weliswaar ligt dat niet direct aan de GR5, die ligt daar wat lager langs Ruisseau de la Lenta, maar er zou een pad moeten zijn van Pont de l'Oulietta naar beneden naar de GR5. En we komen er toch langs met de auto, dus we stappen even uit om dat te verkennen. Nou, wij zien dus geen pad. Er staat een bord met een kaart waar ook dat pad op is ingetekend en het pad staat vermeld in de officiele FFRP gids, maar het is er toch echt niet. Het gaat steil naar beneden en het is niet te zien of je veilig naar beneden kan of dat er nog ergens een rotsrichel zit waar je niet zomaar overheen kan. Dus dit is geen optie. Dan zouden we nog langs de weg naar beneden kunnen lopen naar Pied Montet - een verlaten huis, waarschijnlijk een voormalige refuge of zo, waar de GR5 wél even langs de D902 loopt. Dan moeten we wel 2.5km langs de weg lopen, maar het is niet anders.
Dus in Bonneval bij de toeristeninfo meteen even de shuttle gereserveerd voor de volgende dag (vandaag dus), we komen er toch langs. En dan door naar Bessans waar we dan de auto willen parkeren om te kijken waar de bushalte is en waar we kunnen parkeren. Zoals gezegd, we komen er toch langs. Om uiteindelijk door te rijden naar Termignon en daar op camping Les Mélèzes ons basiskamp voor de komende 2 weken op te zetten.
En nu dus weer vroeg op, op zondag nog wel, om naar Bessans te rijden, de auto te parkeren en van daar de bus naar Bonneval te pakken. In Bonneval stappen we uit en moeten we 10-15 minuten wachten op de shuttle naar Pont de l'Oulietta. Er komt een klein volkswagenbusje aanrijden...dat zou toch niet? Even vragen, en jawel, het is onze shuttle. We blijken ook de enige passagiers te zijn, dus dan kan ik best even vragen of het een probleem is om ons bij Pied Montet af te zetten om ons zo 2.5km wandelen langs de weg te besparen. Geen probleem...en zo rijden we omhoog en worden we keurig op de GR5 afgezet op 2300m hoogte. Zo laten we wel een gat in de GR5 achter, maar na vandaag (spoiler alert!) maakt dat eigenlijk niet meer uit...
We dalen af langs de GR5, heerlijk rustig langs de flinke beek. Bij de waterval is het iets steiler, maar dat mag de pret niet drukken. Bij de brug gaat de GR5 naar rechts en omhoog en dat doen we dus ook. Over een 4x4 piste gaat stijgen we weer zo'n 120 meter naar een naamloos bergpasje waar we de 4x4 track verlaten en een smal paadje op moeten. Dat smalle paadje loopt eerst nog wat door de velden maar wordt dan een balkonpad. Nou zijn balkonpaden niet direct onze favoriet, hoewel het erg afhangt van hoe goed, vlak en breed het pad is. Nou, dit pad is dus geen van drieën: het loopt schuin af naar links, het is soms zo steil dat we handen en voeten nodig hebben en er zitten hele diepe beekdoorkruisingen in die best lastig zijn. De grootsten hebben wel een paar balken als soort brug gekregen, maar echt stabiel is dat ook niet. Maakt het uizicht dan nog veel goed? Eigenlijk ook niet, je kijkt de hele tijd de vallei van de Arc in en aangezien lopen niet zo hard gaat is het uitzicht eigenlijk de hele tijd hetzelfde en dus niet verrassend.
Na de Pont du Vallon wordt het pad weer een 4x4 track, want in ieder geval lekkerder loopt. Je kan dit 4x4 pad een heel stuk blijven volgen, hoewel de GR5 regelmatig haarspeldbochten afsteekt. Daar wordt de afstand wel korter van, maar de tijd niet: de afsteekjes zijn smal en steil en je doet er uiteindelijk net zo lang over als gewoon over de 4x4 track de lus lopen. Maar uiteindelijk zal je de 4x4 track moeten verlaten aangezien deze naar Le Villaron gaat en de GR5 naar Bessans gaat. Er volgt dus nog een flink stuk stenig pad naar beneden, maar echt moeilijk is het niet. Uiteindelijk komen we bij de rivier uit en na een laatste stukje langs de rivier lopen we Bessans binnen waar de auto staat. We weten nog niet helemaal wat we van vandaag moeten vinden. We hadden hoge verwachtingen over de mooie uitzichten en zo, maar het viel allemaal wat tegen.