Zelem - Bolderberg
zaterdag 22 februari 2014
Afstand (tijd) 5 uur

Al een paar dagen een lichte maar zeurende keelpijn, dus zullen we wel of zullen we niet wandelen? Met een diepe zucht besluiten we toch te gaan wandelen vandaag en zo springen we dus een uurtje later in de auto richting Bolderberg. De timing is weer perfect, want als we de auto naast de kerk neerzetten hebben we nog 10 minuten te gaan voordat de bus naar Heusden langskomt. Daar moeten we overstappen op de bus naar Diest. De bushalte in Heusden is een beetje een bummer. Nou zijn bushaltes niet erg spannend, maar met "Heusden Station" hadden we een beetje gerekend op een misschien wel overdekte zitplaats. Helaas, het is een paal in de grond langs de weg....en niet meer dan dat. Hoe dan ook, na 22 minuten kleumen langs de weg komt de bus naar Diest en zo stappen we een half uur later uit in Zelem. Overigens heet die halte "Zelem station", en da's ook alleen maar een paal in de grond langs de straat.
We lopen terug naar de route via de Berkenstraat en pikken op de Beekstraat de GR5 weer op. We zijn Zelem nog niet eens uit of we lopen al verkeerd. Te vroeg slaan we linksaf en lopen een boerenerf op wat natuurlijk doodloopt. In het bos aan de rechterkant zien we een stapel hout liggen en daar moet dus een pad zijn, anders kan je niet bij die stapel hout komen. Dus even cross-country door het kreupelhout en we zijn weer op de route.
Het loopt nu verder lekker rustig door het bos. Nou....rustig. Op de achtergrond hoor je continue het lawaai van de snelweg E314 en eigenlijk doet dat een groot deel van de schoonheid van deze wandeling teniet. Het is gewoon storend! Sterker nog, ineens lopen we weliswaar door het bos, maar wel onderlangs de snelweg. We passeren de fameuze Duizendjarige Eik van Lummen (tot vandaag had ik er nog nóóit van gehoord), wat toch wel indrukwekkend is aangezien de eik er dus al stond toen Willem van Oranje nog met de spanjaarden aan de slag was.
Uiteindelijk steken we de E314 over en opnieuw het bos in. Er volgt een werkelijk prachtige afdaling over een holle weg naar Lummen. Even waan je je in de Ardennen. Lummen is de plaats waar we het hoog tijd vinden voor de lunch. We waren hier met de bus al doorgekomen en zagen toen een taveerne langs de route liggen, en die is open. Dus na een croque-monsieur voor mevrouw en een croque-madame voor meneer en een cappuccino (in praktijk dus een koffie met slagroom - slagroom op cappuccino, het moet niet gekker worden) gaan we weer op pad.
Ik neem de rugzak over voor het tweede deel van de wandeling. Het gaat wederom door het bos langs een rechtige maar statige laan. Uiteindelijk moeten we onder de snelweg E313 door en volgt een saai stuk langs het fietspad en over het Albertkanaal naar Viversel. Tegen de tijd dat we daar zijn voelt mijn heup aan alsof ik er een schop tegenaan heb gehad en moet ik dus de rugzak teruggeven. Erg vervelend, tijd voor een bezoekje aan de dokter.
We zijn in Viversel op een steenworp van Bolderberg, maar de route maakt nog een lus van bijna 6 km langs het kerkje "De Kluis". Het uitzicht is wel mooi, toegegeven. Nu afdalen naar Bolderberg en de auto oppikken bij de kerk. Ons hotel is toch maar liefst 200m verderop (domein Bovy). Na een welverdiende douche lekker gegeten bij hotel-brasserie Savarin. Morgen een korte dag...