Fontoy - Rombas
donderdag 14 mei 2015
Afstand (tijd) 5 uur

Vandaag is het Hemelvaartsdag, en het blijkt nog helemaal niet zo simpel om openbaar vervoer te vinden. De eerste bus naar Fontoy gaat pas om 11:05 en bussen van en naar Rombas gaan vandaag helemaal al niet. Nou heeft Rombas ook een station, dus gisteren hebben we na afloop van onze wandeling al op het station van Thionville gevraagd naar de mogelijkheden. Er gaan 2 treinen vanuit Rombas via Hagondange naar Thionville: om 13:45 en om 17:45. De eerste gaan we nooit niet halen, de tweede wordt krap gezien de late bus naar Fontoy. Maar ook daar heeft de Franse spoorwegen een oplossing voor: vanaf het treinstation gaat er om 8:25 een bus van de spoorwegen naar Fontoy. Top, die nemen we! En zo staan we om 9 uur in de ochtend in Fontoy, ik geloof niet dat we ooit zo vroeg zijn geweest....
De weg klimt flink het stadje uit en gaat dan het bos in. Het is een heerlijk bospad en we lopen vlot 8 km weg totaan Neufchef. Bij de kerk hier zit de plaatselijke bakker en we besluiten onszelf te verwennen met een paar chocoladebroodjes. In het zonnetje op de Square Francois Mitterand eten we onze broodjes en aangezien we pas om 17:45 een trein vanuit Rombas hebben hebben we geen haast. We zitten lekker te soezen in de zon en vallen bijna in slaap als we beseffen dat we er al weer een uur zitten en misschien toch maar verder moeten.
De eerste kilometer of 2 gaat door de velden, waarna de weg wederom het bos in gaat over een recht breed pad dat echter behoorlijk slecht begaanbaar is door moddder en diepe bandensporen. We verlaten het pad behoorlijk onverwacht en gaan over op een smal paadje. Een stuk verder dalen we af in het dal van een klein stroompje en lopen we langzaam Rosselange in. Vrouwlief heeft weer behoefte aan een WC (toch te veel limonade gedronken tijdens de laatste stop) en dus besluiten we niet de GR5 langs Rosselange te volgen, maar even Rosselange in te lopen. Wat een droevenis! Vieze slechte huizen, sommige gewoon van grijze betonblokken zonder pleisterwerk. Kapot straatmeubilair....het lijkt latijns-amerika wel (met alle respect). Maar geen café of zo. We lopen Rosselange al weer bijna uit als we nog een straatje met wat oudere huizen doorlopen....en ja, hier zitten 2 cafes vlak bijelkaar! We pakken de eerste (cafe El Toro) en bestellen 2 panaches. Een vrolijke local vraagt zich af waar wij naar op weg zijn en we leggen het uit. Hij denkt eerst dat we hem in de maling nemen dat we per voet op weg zijn van Rotterdam naar Nice maar als hij merkt dat we serieus zijn wordt hij toch nieuwsgierig. We hebben een gezellig gesprek en tegen 3 uur gaan we verder voor het laatste stukje naar Rombas.
Dat blijkt dus maar 2 km te zijn, en wel recht en vlak langs de rivier over het fietspad. We zijn er dus zo. Nadat we hebben uitgezocht waar het station is zoeken we wat te eten, maar dat valt niet mee: alle restaurants zijn tot 5 uur dicht. We belanden uiteindelijke bij de bakker die voor ons wel een eind stokbrood met kip, tomaten en sla kan maken. Dat gaat er in als koek. Daarna vervelen we ons nog een 1.5 uur op het station totdat we daar om half 6 uitgegooid worden omdat de stationschef naar huis gaat. Het laatste kwartier staan we dus op het perron tot de trein komt. Keurig op tijd, dat wel. En zo zijn we nog geen half uur later terug in Thionville. Een lange dag, voornamelijk vanwege het openbaar vervoer.