Gondrexange - Abreschviller
maandag 10 augustus 2015
Afstand (tijd) 5 uur

Op zaterdag hebben we de boel ingepakt in Vic-sur-Seille om ons basiskamp te verplaatsen naar Abreschviller. Daar aangekomen inspecteren we de kleine camping en het eerste dat opvalt is dat de camping nauwelijks schaduw heeft, wat gezien de temperatuur niet echt fijn is. We zien niet direct een receptie en lezen op het informatiebord dat we ons moeten melden bij de deur bovenaan de trap van de naastgelegen gite, maar dan wel pas ná 17:30. Eigenlijk hebben we geen zin om zo lang te moeten wachten dus we gaan voorzichtig proberen of de receptie misschien toch open is. En ja, de deur gaat inderdaad open. Binnen zit een stel redelijk schaars gekleed achter de computer en zodra we de deur open doen springt de vrouw op en met haar armen om haar bovenlichaam schuifelt ze snel ergens naar achteren weg met de mededeling dat ze nog wat te doen heeft. De man kijkt enigszins verstoord en vraagt niet erg vriendelijk wat we willen. Eh, hé, als je achter de computer samen vieze plaatjes wil bekijken moet je de deur op slot doen in plaats van chagrijnig reageren als er iemand binnen komt!
Afijn, we leggen het uit en de man wijst aan waar we kunnen staan: op een heel smal strookje langs de heg, vol in de zon. Afgezien van de zon past onze tent daar ook gewoon niet, dus ik vraag of we niet ergens anders mogen staan. Nee, dat mag niet, dat zijn de plaatsen voor campers en caravans, niet voor tenten. Ah ja, en de wasmachine is niet beschikbaar want die hoort bij de gite en die is verhuurd. Op zich vind ik dat geen probleem, maar adverteer dan niet dat je een wasmachine op de camping hebt als die helemaal niet van de camping is.
Ok, we krijgen dus een te kleine plaats, vol in de zon en kunnen geen was doen. Willen we hier staan? Nou weet ik dat er in St.Quirin ook een camping is, dus we kunnen allicht even gaan kijken daar? Lupita ziet de camping in Abreschviller ook niet zo zitten, ook al door de rare situatie toen wij de receptie binnenkwamen. Dus op naar St.Quirin, wat maar 6 km verderop is en ook langs de GR5 ligt. De camping daar is het tegenovergestelde: ruime plaatsen en veel schaduw. Er is ook geen wasmachine, maar ok, dat is niet het belangrijkste en het is maar een simpele camping municipal. Er is geen eigenaar aanwezig, maar op aanraden van een paar Nederlanders die er al staan zetten we gewoon de tent neer. Nog tijdens het opbouwen komt de opzichter van de gemeente langs; een bijzonder aardige man die zich netjes voorstelt en nog wat tips meegeeft over waar de dichstbijzijnde supermarkt is en zo. Kijk...zo kan het dus ook. En dus staat het basiskamp niet in Abreschviller, maar in St.Quirin.

Na een hete zondag begint het de nacht naar maandag zwaar te onweren en als we maandagmorgen opstaan regent het nog steeds. In de verwachting dat het wel beter wordt rijden we om 6:45 naar Abreschviller om de auto bij het gemeentehuis te parkeren. Om net na 7 uur gaat hiervandaan de bus naar Sarrebourg.
We zijn net voor 8 uur in Sarrebourg, maar de bus naar Gondrexange gaat pas om 12:20, dus we moeten hier ruim 4 uur doorbrengen? Ik zie dat er bij de taxistand een taxi staat waarvan de chauffeuse staat te roken, dus ik besluit in mijn beste frans te vragen wat het zou kosten om per taxi naar Gondrexange te gaan. De vriendelijke dame belt naar de taxicentrale en verteld ons dan dat dat 28 euro gaat kosten, maar dat ze ons pas om 9:15 kan vervoeren omdat ze een aantal reserveringen heeft. Ach, 9:15 is beter dan 12:20, dus we spreken af dat we om 9:15 terug zijn bij de taxistand. Gaan we nu eerst een bakkie koffie doen bij de brasserie tegenover het station.
En zo hebben we tegen half 10 (de taxi was een 10 minuten laat) een taxi naar Gondrexange en kunnen we om 10 uur beginnnen met wandelen. Het is ondertussen min of meer droog, dus dat is mooi meegenomen. En natuurlijk kunnen we in Gondrexange meteen de route niet vinden. We zien nog een GR5 markering bij de brug....en dan houdt het op. We gebruiken de kaart en lopen de eerste zijweg in langs het kanaal. Dat blijkt niet helemaal correct te zijn, maar uiteindelijk komen we wel op de route uit. Na een klein stukje kanaal klimt de weg richting de drukke N4 die we moeten oversteken. Het is een slechte oversteekplaats: door de positie op een heuveltje kunnen we zowel naar links als naar rechts niks zien verder dan 50m van de kruising, dus dat wordt ogen dicht en rennen. Aan de andere kant zien we het volgende dorp, Landange, al liggen. Het is nog wel een flinke afdaling en ditto klim om er te komen. In Landange zou iets van een bar moeten zijn, en dat komt mooi uit want we kunnen wel een WC gebruiken. Maar die bar is blijkbaar al lang geschiedenis, want in het dorp is helemaal niets. Ondertussen begint het ook weer te spetteren en met de relatief hoge temperatuur worden we natter van het zweten dan van de regen.
We lopen voornamelijk over asfalt en de dorpen rijgen zich snel aanneen: Aspach (helemaal niets), Fraquelfing (ook niets) en Niderhoff. Ha, in Niderhoff is een bar/restaurant die ook nog open is....maar ondertussen hebben we het bos na Aspach al bezocht en is het toilet niet meer nodig. Na Niderhoff gaat het gewoon verder over het asfalt, maar het is gelukkig wel weer droog en als we Heille binnenlopen zien we zowaar wat blauwe lucht waar de zon even doorheen komt. Eindelijk na 12 km asfalt gaan we dan een bosweg op! Het is even een steile klim om in het bos te komen, maar daarna...aaaahh...bosgrond onder de voeten. Nou, bijna dan, een steenslagweg door het bos. Net boven St.Quirin komen we weer op de asfaltweg uit die we een klein stukje volgen, waarna we een wijde haarspeldbocht in de weg afsteken met een verrot steil stukje pad. Maar dan lopen we St.Quirin in en weer uit....over de camping. Da's mooi, we komen langs de tent. Dus we trekken de stoelen te voorschijn en houden een flinke luxe pauze om wat te eten en drinken.
Uiteindelijk moeten we toch naar Abreschviller, want daar staat immers de auto. Dus lopen we het bos weer in voor een steile klim richting Deux Croix. Vanaf hier is het nagenoeg vlak voordat we via een fraai uitzichtspunt over Abreschviller steil afdalen richting de camping van Abreschviller en de auto.