Landry - Nancroix
dinsdag 20 juli 2021
Afstand (tijd) 3.5 uur

Nadat we gisteren een klein stukje gelopen hebben om de benen te strekken gaan we vandaag de eerste echte wandeldag doen. Nog steeds niet een hele lange dag, maar wel al behoorlijk klimmen. Maar omdat we meteen aansluitend naar Tignes willen lopen zullen we eerst de auto daar moeten krijgen, en dus wordt het ook de eerste dag dat de wekker gezet moet worden.
En die wekker loopt dus om 6 uur af waarna we na de plichtplegingen als ontbijt om 7 uur van de camping wegrijden. We moeten eerst de berg af naar Landry, dan door het dal naar Bourg-Saint-Maurice en dan de berg weer op naar Tignes. Het is nog vroeg en dus rustig, maar het is toch best een lange rit en om 8:15 rijden we Tignes-le-Lac binnen. De bushalte is voor de deur van de toeristeninfo en daar is ook een parkeergarage (die in de zomer gratis is), dus allemaal lekker makkelijk. Om 8:45 hebben we de bus terug naar Bourg-Saint-Maurice, waar we 14 hele minuten hebben om de trein naar Landry te pakken; een treinreis van maar liefst 6 minuten. Maar om 10:20 staan we dan op station Landry waar we vorig jaar eindigden. En het is net zo warm als vorig jaar...
Eerst naar de hoofdweg lopen, en dan langzaam omhoog door het dorp. We maken een lusje tussen de huizen door om vervolgens flink omhoog te gaan naar de kerk. En na de kerk blijft het steil doorklimmen. De eerste dag, warm, en dan zo steil...veel korte pauzes dus om ademhaling en hartslag weer enigszins normaal te krijgen. Gedurende dik 2.5km is het steil en dan redelijk plotseling vlakt het af en lopen we eigenlijk best gemakkelijk naar Le Villaret dat dan weer vloeiend overgaat in Peisey.
Omdat we het behoorlijk warm hebben besluiten we wat te gaan drinken bij het terras van een hotel waar we langs komen. En nu we eenmaal zitten is misschien lunch ook geen gek idee? We hebben de tijd en we besluiten 2 pizza's te bestellen. Geen slechte keus, ze zijn lekker en groot. Ondertussen zijn er wat meer wandelaars op het terras aangeschoven, allemaal Fransen. Er ontspint zich een discussie aangezien ze allemaal de GR5 lopen en er wordt informatie uitgewisseld...tussen de Fransen: wij worden totaal genegeerd. Prima zo, maar wel gek dat men er al vanuit gaat dat wij als toeristen dus niet de GR5 lopen. Ik begrijp dat de meesten vandaag naar Rosuel lopen en dan morgen naar Tignes-le-Lac, dus als we opstaan om weer verder te lopen wens ik ieder een prettige wandeling en wie weet, tot morgen in Tignes. Er wordt met enige verbazing gereageerd dat ik hun conversatie heb gevolgd én dat wij ook de GR5 lopen. Tis goed.
De pauze heeft duidelijk goed gedaan: we lopen vlot door naar Le Moulin (dat is dan ook vlak), maar ook het stuk daarna dat behoorlijk klimt langs de Ponturin gaat prima. En dus zijn we vlot bij de camping waar het er weer op zit voor vandaag. Een moeizaam begin, maar een hoopvol einde van de dag.