Samoëns - Salvagny - Samoëns
maandag 31 augustus 2020
Afstand (tijd) 3.5 uur
Stijging / Daling 240 / 240m

Een nieuw jaar en een nieuwe poging om weer een paar kilometer dichter bij Nice te komen. Met de covid-19 crisis zag het er lange tijd niet naar uit dat we nog zouden gaan wandelen in 2020, maar nu in september komt het er toch nog van.

Waar in 2019 de hutten na Samoëns allemaal vol zaten zijn ze nu nog niet eens halfvol. We hadden wel al gezien dat om lange etappes te vermijden we wat creatief moeten zijn en dus willen we een eerste stukje van de route als dagwandeling doen om zo de volgende etappe wat in te korten.
En zo, nadat we op zondag 30 augustus in de stromende regen met de auto op de camping in Samoëns aankwamen gaan we op maandag meteen aan de wandel. Het is nu gelukkig droog met redelijk wat zon, maar nog wel frisjes. Vanaf de camping wandelen we langs de rivier de Giffre en pikken zo een stukje verder de GR5 op waar we 'm vorig jaar verlaten hebben. Nou ja, ok, iets van 50m verder naar het zuiden dan. Langs de rivier ligt een small strookje bos waar precies de GR5 door loopt, een smal paadje vlak langs de steile kant van de rivier. Vlak voor Le Perret verlaten we de rivier en lopen we verder aan de andere kant van het strookje bos langs de weilanden tot we op de D907 naar Sixt uikomen.
Hier gaan we rechtsaf de rivier over en meteen omhoog naar het gehuchtje Les Faix. We weten dat we flink moeten klimmen, maar zou dit het begin al zijn? Blijkbaar niet, want net na het gehucht gaan we weer langzaam naar beneden. We steken een klein weide over en moeten dan rechtsaf naar de Ancienne Gorge de Tine. Eerst klimt het nog door het bos maar dan staan we ineens in de kloof met indrukwekkende rotspartijen. De kloof gaat steil omhoog en met 2 ladders komen we aan de andere kant. Het pad zelf klimt nog verder en met een derde ladder komen we op het hoogste punt. Nu volgt het vervelende deel: de afdaling. Door alle regen van afgelopen dagen is het pad modderig, steil en glad en we zijn blij als we weer beneden staan. Nog even een weide oversteken en we zijn bij Pont des Nants. Hier gaat de GR5 richting Refuge d'Anterne en wij gaan linksaf richting Sixt.
Eigenlijk moeten we nu gewoon terug, maar we willen niet nog een keer die bult over. Dus we lopen een stukje richting Sixt en slaan dan links af richting de rivier. We volgen zo'n beetje de D907 en de rivier door de bordjes richting Samoëns te volgen. We lopen over de parkeerplaats langs de D907 en nemen aan de andere kant weer de gravelweg naar beneden. Na een flink steil stukje gaat de bewegwijzering naar links, maar dan komen we waarschijnlijk weer op de GR5 uit en dat willen we niet. We houden dus rechts aan en dalen verder achterlangs een boerderij om daarna op een asfaltweggetje uit te komen dat we volgen totdat we bij Le Perret weer op de D907 uitkomen. Vanaf hier volgen we gewoon de GR5 in omgekeerde richting terug naar de camping.

Om morgen verder te kunnen hebben we vervoer naar Sixt nodig en dat doen we middels een belbus. We hebben van de toeristeninfo een telefoonnummer gekregen om de belbus te reserveren en dat doen we dus. Morgen om 9 uur in het centrum van Samoëns. We moeten nog wel even de auto in Cluses parkeren, want als we over 2 dagen terugwillen is het handiger om vanuit Cluses de auto te pakken dan te wachten op die ene bus per dag die naar Samoëns gaat. En dat doen we dus....we rijden naar Cluses en parkeren de auto bij het station om zo de 18:15 bus terug naar Samoëns te nemen. Alleen blijkt die bus vanaf 1 september om 18:15 te gaan en het is nu nog 31 augustus - zomerdienstregeling dus, en dus gaat de bus om 18:40. Nou ja, dan maar een half uurtje niksen in de zon, ook geen straf. Uiteindelijk zijn we om 19:30 terug bij de tent en kunnen we de rugzak gaan inpakken voor morgen.