Liverdun - Pompey
zaterdag 1 augustus 2015
Afstand (tijd) 2.5 uur

Je kan de afstanden niet altijd zo plannen als je wilt, en vanuit Liverdun kunnen we kiezen of we slechts 11 km naar Pompey willen lopen, of meteen 30 naar Brin-sur-Seille. Dat laatste zien we niet zo zitten en dus combineren we een korte wandeldag met een verplaatsing van ons basiskamp van Liverdun naar Vic-sur-Seille.
In de morgen pakken we alles in en we zetten de auto net buiten het hek van de camping om vervolgens op weg te gaan. Eerst naar het station om daar de GR5 weer op te pakken. We lopen voor het station langs tot het kruispunt met stoplichten (volgens mij de enige stoplichten van Liverdun) om vervolgens met een brug...niets over te steken. Dit was ooit een brug over het Marne-Rijnkanaal, maar met het kanalizeren van de Moezel is dit stuk in onbruik geraakt en gaat de scheepvaart gewoon over de Moezel. De brug bestaat echter nog, wat wat merkwaardig is. Aan de andere kant van de brug gaan we linksaf om vervolgens heel rustig langs het voormalige kanaal Liverdun uit te klimmen.
We lopen hier in het bos, wat lekker koel is, maar dat kan natuurlijk niet blijven duren. Waar het pad het bos uitkomt staat een wat vervallen hut aan de linkerkant met een nagelnieuwe hele grote caravan en ook nog een camper. Vier grote honden aan ditto grote ketting springen dreigend grommend en blaffend op en ik vraag me af hoeveel er van ons overblijft als er een ketting zou breken. Ik fluister Lupita toe dat dit wel alle kenmerken heeft van een zigeunerstandplaats. We lopen iets verder en na een bocht naar rechts begint het pad te klimmen. En ja, mijn vermoeden wordt bevestigd: links van het pad staan een paar hele grote caravans met een paar aftandse Mercedessen ernaast. Verder een hoop autoonderdelen en vuilnis en wat spelende kinderen...en een flink prikkeldraadhek er omheen. Inderdaad, een zigeunerkamp. We worden nagestaard alsof we groen zijn met 6 benen en we lopen snel verder de velden in.
Het pad blijft klimmen en we weten dat we naar het bos in de verte moeten, maar het is toch wel warm en het bos blijkt verder dan het lijkt. Eenmaal in het bos is er nog een grote open plek waar de zon wederom behoorlijk bakt, maar na de kruising met de Grande Tranchée lopen we dan echt in het bos.
Het pad klimt heel licht, om vervolgens daarna heel licht te dalen. Voordat we het weten begint het pad steiler te dalen en horen we in de verte verkeer. Na een laatste steil stuk staan we bij een foeilelijk appartementenblok aan de D657. De GR5 gaat hier rechtdoor richting Custines, maar wij wille terug naar de auto. We lopen dus langs de D657 naar Pompey. Het stadje is een tegenvaller: veel huizen, weinig te doen. We slaan rechtsaf de Rue des Jardins Fleuris in en lopen door tot aan het gemeentehuis. Hier is ook de bushalte voor de bus naar Liverdun.
We hebben het laatste stuk behoorlijk doorgelopen om de bus van 12:20 nog te halen...alleen blijkt dat ze 2 weken eerder het busschema hebben veranderd en de bus gaat nu om 12:52. Tijd zat, dus. We strijken neer op een bankje in de volle zon en met de lichte bestrating doet het licht wel pijn aan de ogen. Maar uiteindelijk komt de bus en staan we 10 minuten later weer op het station van Liverdun vanwaar we teruglopen naar de auto om vervolgens naar Vic-sur-Seille te rijden. De camping in Vic is wat merkwaardig. Het is eigenlijk alleen maar stacaravans met 2 meertjes er naast voor dagrecreatie. Omdat we geen elelctriciteit willen worden we bij de meertjes geparkeerd. Op zich best leuk, maar we staan dus wel tussen alle dagrecreanten en we vragen ons af hoe veilig en fijn dat is. Maar goed, er is verder geen enkele andere camping (de camping in Château-Salins bestaat al enige jaren niet meer) dus we zullen het er mee moeten doen.