Refuge de la Balme-Tarentaise - Landry
donderdag 10 september 2020
Afstand (tijd) 4.5 uur
Stijging / Daling 50 / 1300m

De laatste wandeldag van dit jaar, en een korte dag. Dat wil zeggen, op papier - het is 4 uur afdalen en dat kan bij ons zomaar 6 uur worden. In principe willen we vandaag naar Landry en dan morgen de trein en bus terug naar Les Contamines nemen. Er zijn maar 3 redelijke verbindingen per dag: om 6:25, 12:22 en 14:22. Later kan niet want dan missen we de laatste bus in St.Gervais. Stel dat we er 6 uur over doen en we zouden wat eerder weggaan, zouden we dan de 14:22 trein nog kunnen halen? Het is een aantrekkelijk idee ... het wordt dan een lange dag vandaag, maar het voordeel is dat we dan morgen een rustdag hebben in Samoëns voordat we op huis aan gaan. We overleggen even en besluiten te kijken of het haalbaar is.

En zo zijn we iets vlotter met het ontbijt en met inpakken vandaag zodat we al net vóór half 9 beginnen te lopen. Het eerste stuk gaat over de toevoerweg van de refuge en dat loopt zo lekker makkelijk weg. Het gezeur begint een beetje als we de eerste huizen zien. De GR5 houdt links aan een pad op dat eigenlijk evenwijdig loopt aan de onverharde weg. Net na het huis staat een wegwijzer. Rechtdoor naar Valezan over een geel/rode route via Bon Pas, een regionale wandelroute dus. En linksaf naar Valezan over een GR5 variant via Canal des Chapelles. Ok ... en waar is de hoofdroute van de GR5 dan? We moeten naar Valezan, maar rechtdoor zien we verder geen aanduiding en linksaf zien we iets verder op een steen een wit/rode markering. Dan dus maar de variante, die verder prima aangegeven is.
We lopen een tijdje vlak over een smal pad om uiteindelijk bij een boerderij uit te komen waar we weer flink beginnen te dalen. Bij de volgende boerderij staat weer een wegwijzer. En kijk, de weg naar de refuge via Bon Pas staat hier aangegeven als de hoofdroute GR5, niet als regionale route. Dus we hebben de variant gelopen, jammer dan. De weg blijft flink dalen maar eigenlijk over prima wegen en paden en zo komen we dus eigenlijk met gemak in Valezan aan. Door het dorp gaat het loeisteil naar beneden en ergens in het midden vinden we geen bordjes meer. We vertrouwen op de GPS trek die, naar later blijkt, een stukje de weg volgt waar de bordjes de bocht afsnijden. We kijken op ons horloge en we gaan als een speer, dus een lunchpauze kunnen we ons wel veroorloven.
Als we Valezan uitlopen is het volgens de bordjes 30 minuten naar Bellentre, en dat is bijna beneden. Volgens het boekje is het 45 minuten....we zullen zien. Ongeveer 100m verder is het volgens de bordjes nog maar 20 minuten naar Bellentre, laat ook maar. Maar wederom over prima paden naar beneden en inderdaad na ongeveer drie kwartier komen we in Bellentre aan. Waar we in Valezan moeite hadden om de GR5 te vinden is het in Bellentre echt onmogelijk om 'm te missen: op iedere steen staat wel een markering en vaak ook nog expliciet met "GR5" er bij.
Bellentre uit moeten we verder afdalen naar de rivier om deze uiteindelijk over te steken. Meteen na de brug slaan we links af het fietspad op en we doen dat zo zonder na te denken dat we bijna meteen een racefietser in onze rug hebben. Excuses gemaakt, ons hoofd was nog niet in de beschaafde wereld van fietspaden. De volgende 2 km langs het fietspad zijn een beetje saai en anti-climax. En ook erg warm.... maar we komen in Landry aan. Even wat foto's bij het plaatsnaambord omdat we weer een routeboekje hebben afgerond, nog 3 te gaan! Vervolgens naar het station gelopen....het is net voor 13 uur dus we halen met het grootste gemak de trein van 14:22 waarna de lange terugreis begint: trein naar Chambery, overstappen op de trein naar Annecy, overstappen op de trein naar Annemasse en dan in La Roche-sur-Foron overstappen op de trein naar St.Gervais waar we een 20 minuten moeten wachten op de bus naar Les Contamines. Om 20:15 staan we uiteindelijk bij de auto. Het is al bijna donker dus we besluiten snel naar beneden te rijden zolang we nog wat licht hebben op de bochtige weg naar St.Gervais. Ondertussen bedenken we ons hoe we dat met het eten gaan doen en we besluiten om in Sallanches dit jaar ons traditionele GR5 dinner bij de Buffalo Grill te gaan houden. Voordat we dus op de camping zijn in Samoëns is het 22:30 en we moeten nog douchen. Maar morgen hebben we een extra rustdag!

Volgend jaar hopelijk weer verder met de Vanoise.